9 vinila + singlica

PNG

BIJELO DUGME REMASTER U ABBEY ROAD STUDIJU

Razdoblje vinila je sedamdesetih godina doživjelo svoj vrhunac, ali ubrzo skoro i propast u narednom razdoblju. Zahvaljujući glazbenim entuzijastima, audiofilima, ali i diskografskim kućama, u drugom desetljeću 21. stoljeća, vinil se ponovno vraća na scenu. Dugo je bio zanemarivan zbog pojave kaseta u osamdesetima te digitalnog formata u obliku CD-a koji je dominirao tržištem više od dvadeset godina sve do pojave digitalnog zapisa glazbe koji se može jednostavno preuzimati, ali i instant preslušavati na brojnim internet servisima. U 2014., najveći rast bilježe streaming i download putem raznih internet servisa, ali brojke u svijetu i u našoj regiji pokazuju da se vinil ubrzanim korakom vraća u domove ljubitelja glazbe. Upravo ta jednostavnost preuzimanja glazbe i komprimirani formati ne oduševljavaju sve one koji uživaju u glazbi, pa je sve češći povratak vinilu. Svojim novim albumima vraća mu se i sve veći broj aktualnih bendova, pa je potpuno prirodna posljedica tog trenda pojava obnovljenih izdanja vrhunski remasteriziranim snimkama legendarnih bendova.

U 40 godina otkada je Bijelo dugme za Jugoton objavilo prve singlove i LP, njihovi LP-jevi, kasete, CD-ovi i digitalne snimke prodani su u milijunskim nakladama. Kada je kreativni tim diskografske kuće Croatia Records, pod vodstvom autora projekta Želimira Babogredca, krenuo u remasteriziranje starih snimki, znali su da je ispred njih težak zadatak jer će sve pjesme iz ovog izdanja pažljivo preslušavati brojni audiofili i zaljubljenici u Bijelo dugme, ali i da će se remasteriziranjem traka u legendarnom londonskom Abbey Road studiju samo pojačati moć glazbene ostavštine Bijelog dugmeta koje će mnoge sadašnje, ali i nadolazeće generacije znati cijeniti.

Abbey Road Studio (ex EMI Studio) jedan je od najpoznatijih svjetskih glazbenih studija za snimanje, smješten u Londonu. Nalazi se na broju 3, a ime je dobio po ulici koju su proslavili Beatlesi legendarnim omotom albuma "Abbey Road". U njemu su snimali neki od najvećih svjetskih bendova kao što su Beatlesi, Pink Floyd, Iron Maiden, Queen, Radiohead, U2 i mnogi drugi, a 2010. godine britanska ga je vlada proglasila zaštićenom baštinom.

"U prvim kontaktima koje sam ostvario s mastering inženjerom Abbey Road studija Seanom Mageejem, on je okvirno predvidio da će za remasteriziranje svakog albuma biti potrebno šest do devet sati. S obzirom na to da sam dosad tri puta radio mastering albuma Bijelog dugmeta, znao sam da su vrpce u odličnom stanju. Upravo zbog toga sam prilikom prvog posjeta studiju donio vrpce svih albuma, što se pokazalo dobrim potezom", rekao je voditelj audio studijskog centra Croatia Records Goran Martinac. Kada je Sean Magee u svibnju 2014. godine krenuo u remasterizaciju, bio je vrlo iznenađen kvalitetom i očuvanošću Jugotonovih vrpci i dostavljenih snimaka. Naravno, to mu je izuzetno ubrzalo proces, pa je umjesto više od tjedan dana planiranog posla sve obavljeno unutar samo dva dana.

"Odlazak u Abbey Road studio kod svakoga budi strahopoštovanje, no Sean Magee je zaista bio  pristupačan,  suradnja  iznimno ugodna, a što je najvažnije remasteri zvuče sjajno", dodao je Goran Martinac.

Prvih šest albuma i singlica remasterizirani su s originalnih analognih vrpci Jugotona koje su upotrebljavane prilikom njihovog prvog izdavanja, dok su snimke zadnja tri albuma prikupljene od članova Bijelog dugmeta i arhiva radio stanica.

Zanimljiva je činjenica da je većina originalnih albuma Bijelog dugmeta, sedamdesetih i osamdesetih godina "rezana" u Abbey Road studiju, te da je za to bio zadužen Chris Blair, čiji je Sean Magee učenik. Također, Sean Magee je bio dio ekipe čiji je remaster "Stereo Vinyl Box Seta" Beatlesa iz 2011. godine nagrađen i prestižnom nagradom Grammy u kategoriji "Najbolji povijesni album".

Diskografska kuća Croatia Records (ex Jugoton) je od samih početaka brigu o arhivi vrpci i izdanja stavljala u prvi plan, stoga su i za potrebu remasteriziranja korištene 1/4 master vrpce što je u finalnoj obradi dovelo do izvrsne kvalitete zvuka koji je testiran na pouzdanom modelu magnetofona iz sedamdesetih godina Studer A80. Mastering inženjer Sean Magee pažljivo je uštimavao zvuk i posebno pazio da se to napravi prije korištenja svake nove vrpce.

Postoje dvije metode kod prebacivanja audio zapisa s master vrpca na vinile. Prva je putem Direct Metal Masteringa (DMM), analogne audio disk mastering tehnike razvijene u kasnim sedamdesetima koja omogućuje da zvuk bude urezan direktno na disk od nehrđajućeg čelika obloženog tvrdom bakrenom legurom. Druga metoda je "rezanje'' (vinyl cutting) zvučnog zapisa u mekani lak (lacquer) kojim je premazan disk od nikla. S obzirom na to da su stručnjaci iz Abbey Road studija, uključujući Seana Mageea, prilikom remasteriranja vinila Beatlesa preslušavanjem došli do zaključka da je bolje koristiti tehniku s lakom (lacquerom) jer proizvodi "topliji zvuk", kod remasteriranja Bijelog dugmeta također je prihvaćena ta metoda. Nakon toga Sean Magee je izrezivao svaki LP kronološki po datumu objavljivanja iz originalnih analognih mastera i originalno prikupljenog materijala na rezaču Neumann VMS80 u Abbey Road studiju.

Iako je jedno vrijeme vladao trend "odšumljivanja" zvukova s vinila (pogotovo kod prebacivanja na CD), brojni audiofili osjećali su se zakinuti za originalni zvuk vinila, sa svim svojim prednostima i manama. Upravo zbog toga su Sean Magee i producent Goran Martinac inzistirali da se ne radi na "odšumljivanju", dapače, zvuk je potpuno autentičan originalnim vrpcama i originalno prikupljenim snimkama. Također, pauze između pjesama identične su pauzama s vinila jer su "rezane" s originalnih vrpci. Upravo ta autentičnost doprinijela je vrhunskoj kvaliteti zvuka ovog box seta.

Kao i kod izdanja "The Beatles Deluxe Vinyl Box Set", ekipa Abbey Roada je zbog autentičnosti obradila originalne mastere i originalno prikupljene snimke s ekstra EQ upotrebljavajući vintage EMI TMG miks konzolu. Takvo obrađivanje dozvoljava frekvencijama u zvučnom spektru da se pojačaju ili smanje u nivou, a povremeni porast bas frekvencija jedna je od novih značajki remastera iz 2014. godine.

Nakon izrazito pažljivo odrađenog remasteriranja, tim audiofila i glazbenih stručnjaka je, u posljednjoj fazi izrade vinila, tjedan dana preslušavao nove mastere uspoređujući ih sa starim i tražio eventualne greške. Za finalizaciju projekta, odabran je naš dugogodišnji partner Sony DADC iz Salzburga koji je za izradu vinila preporučio svog partnera, jednu od najboljih europskih tvrtki koja se bavi proizvodnjom vinila, GZ Vinyl (dio GZ Media grupe) u Češkoj. Standardni proces kontrole kvalitete zvuka na "testpressing" vinilima obavljen je na obostrano zadovoljstvo.

Vinili koji su dio ovog luksuznog box seta prošli su mnoge tehničko-produkcijske faze; brojni vješti tehničari, glazbeni znalci, audiofili i diskofili sudjelovali su u različitim fazama projekta, a sve s ciljem da bi Bijelo dugme na vinilu zvučalo najbolje do sad. Sigurni smo da će i pravi znalci biti očarani nekim novim zvučnim nijansama koje dosad zbog ograničavajuće tehnologije nisu imali prilike čuti te da će ovaj luksuzni box set oduševiti sve fanove, ali i one koji će to tek postati. Sada je na vama da stavite ploče na gramofon i uživate u glazbi.